Achternaam

Goethe’s personage Faust verkocht zijn ziel aan de duivel, Mefistofeles, in ruil voor alwetendheid. Jason Sadler verkocht zijn achternaam aan de hoogste bieder, in ruil voor 45k en een mediahype rondom zijn persoon en zijn bedrijf, zaken die in de marketingwereld in elkaar passen als yin en yang.

Op CNN.com is te lezen dat Jason Sadler heel 2013 door het leven zal gaan als Jason Headsets.com. Zijn moeder lag in een scheiding en dus had hij ‘zijn achternaam Sadler niet langer nodig’. Sadler senior is een lul, hoor je hem daarbij denken. Maar Amerikanen zijn beleefd, dus die zeggen dat niet zo.

Sadler speelde het spel dat hij zelf had verzonnen ‘netjes’. Politieke, religieuze en kwetsende achternamen konden niet meedingen. Ook wilde hij niet geassocieerd worden met porno en casino. Bovendien zou 10% van de opbrengst naar charity gaan. We moeten natuurlijk niet de indruk krijgen dat Jason het allemaal voor zichzelf doet.

Win-win is ons drempelgebed, voor minder beginnen we nergens meer aan.

Aldus besloot de handige Jason om de achternaam van de hoogste bieder aan te nemen. Kennelijk mag dit en kan dit in Amerika, land van mogelijkheden.

Even kwam de linkse azijnzeiker in mij boven en vond ik dit het toppunt van commercialisering en marktdenken. Dat je zelf je eigen bedrijf bent is nog tot daar aan toe. Maar het idee dat een ander bedrijf jouw identiteit koopt en deze vervolgens bezit, gaat een brug te ver. Wat als Headsets.com straks een dekmantel voor een groot Russisch pedofielennetwerk blijkt te zijn? Dan is Jason flink de sjaak.

Je kunt er ook anders over denken. Je identiteit ligt niet besloten in je achternaam. Een naam is maar een label, een concept, dus waar maak je je druk om?

Voor 45k wil ik Verbeek wel omruilen voor Duvel.nl. Als de douanier dan met gefronste wenkbrauwen vraagt: ‘Albert Duvel.nl?’; zal ik antwoorden in de lijn van het vaderbedrijf: ‘Sinds 1871. Met enorm veel zorg en toewijding gebrouwen.’

Jasons geldschieter heeft inmiddels waar voor zijn geld gekregen. Via CNN gaat Headsets.com nu de hele wereld over. (Ik heb gekeken; best strakke headsetjes.) Jason is nu nog bekender dan hij al was met zijn website IWearYourShirt.com. Bovendien is de overeenkomst die Sadler is aangegaan slechts voor de duur van een jaar. Daarna kan hij alsnog besluiten naar Jason Durex of Jason Braun te luisteren.

Paradoxaal genoeg is de naam Jason Sadler nu gevestigder dan ooit. Sadler senior, wie en waar hij ook moge zijn, lacht vast zachtjes in zijn vuistje, via een headsetje verbonden met zijn zoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *